Дай руку, першокласнику!
І. Нормативно-правове забезпечення
- "Про невідкладні завдання на найближчий час. Лист другий. Скоро 1 вересня". Лист МОНмолодьспорт №1/9-88 від 07.02.12 року
- "Про проведення Всеукраїнського Інтернет - опитування батьків майбутніх першокласників" лист МОНмолодьспорт від 18.07.2012 № 1/9-512
ІІ. Педагогічна скарбничка вчителя 1 класу
- Базовий навчальний план. Додаток 1 до Державного стандарту
- Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів. Додаток 2 до Державного стандарту
- Про Типові навчальні плани початкової школи (Наказ Міністерства N 572 від 10.06.2011)
- Навчальні програми для 1 класу
Особливості вивчення навчальних предметів у 1 класі в 2012/2013 н.р.
- Про тривалість уроків у початкових класах (Лист МОНУ №1/9-419 від 27.10.99)
Про обсяг і характер домашніх завдань для учнів початкової школи (Лист МОНУ №1/9-468 від 29.12.2001)
- Календарно-тематичне планування для 1 класу
- Математика (авт. Скворцова С.О., доктор педагогічних наук, професор)
Календарне планування уроків трудового навчання у 1 класі Планування за новою програмою 2012 року (1 година на тиждень) за матеріалами http://teacher.co.ua/
Календарне планування уроків природознавства у 1 класі Планування за новою програмою 2012 року (2 години на тиждень) за матеріалами http://teacher.co.ua/
Календарно-тематичне планування уроків англійської мови в 1 класі за підручником А. Несвіт (авт. Оксанич Н.С.)
Методичні матеріали:
ІІІ. Батькам першокласників
Ольга Розумій,
педіатр
педіатр
Для
дитини вступ до школи – це стрес. Дуже багато нового й незвичного
побачить вона у школі. Особливість сьогоднішніх дітей, які прийшли до
першого класу, - це швидка втомлюваність. На першому уроці вони
відверто позіхають, на третьому – лежать на партах. Чим ми, дорослі,
можемо допомогти дитині? Головне завдання батьків і вчителів –
стимулювати позитивні емоції дитини, що дозволить не тільки підвищити
її інтерес до навчання, а й зберегти здоров’я.
Крім складного адаптаційного періоду, першокласникові потрібно впоратися з безліччю інших, не менш складних проблем.
По-перше, значно
збільшується навантаження на опорно-руховий апарат дитини. Багато
годин у школі та вдома вона проводитиме сидячи за партою. Порушення
постави може призвести до значних проблем зі здоров'ям: сколіоз, кіфоз,
лардоз, остеохондроз - це неповний перелік проблем, з якими може
зіткнутися першокласник. Тому необхідно спрямувати всі сили на
профілактику цих хвороб. Фізкультура, фізкультурні паузи між уроками,
повноцінне харчування, ортопедичний рюкзак, парта, що «зростає» разом
із дитиною, - це не розкіш, а життєва необхідність.
Правильно організуйте робоче місце учня. Для цього доберіть меблі за
зростом. Висота робочого стола повинна бути на 2-3 см вищою ніж лікоть
дитини, яка стоїть.
Удома меблі для приготування уроків, як і в школі, повинні
обов'язково мати спинку. Привчіть дитину всідатися якнайглибше,
відчуваючи опору кожною точкою хребта. Між грудьми й краєм стола повинна
бути відстань, що дорівнює ширині кисті дитини. Ідеально, якщо стіл
обладнаний поперечиною для ніг, завдяки якій розвантажується спина. Якщо
її немає, то можна використовувати лавочку.
З метою профілактики порушення постави потрібно користуватися ранцем
і стежити, щоб його вага для учнів 1-3 класів не перевищувала 1,5-2
кг.
По-друге, до
шкідливого впливу вже звичних телевізора й комп'ютера додається
величезне зорове навантаження. Стежте за освітленням робочого місця.
По-перше, стіл не можна ставити напроти вікна. Промені сонця
відбиватимуться від різних поверхонь на столі, тому очі зайвий раз
стомлюватимуться. Письмовий стіл повинен висвітлюватися верхнім світлом і
настільною електролампою потужністю 100 Вт.
Зверніть увагу, що лампа не повинна бути галогенною. Під час
виконання домашніх завдань через кожні півгодини корисно робити
десятихвилинні паузи, виконувати фізичні вправи й гімнастику для очей:
переводити погляд на далекі предмети, дивитися вдалечінь й угору, робити
колові рухи очима. Природне (денне) світло на письмовий стіл повинно
падати ліворуч, квіти на вікнах і штори не повинні затримувати світло.
По-третє,
значного ризику зазнає й шлунково-кишковий тракт школяра. Обов'язково
поцікавтеся в школі, що і як їсть ваша дитина. Намагайтеся, щоб вона не
виходила з дому до школи голодною, тому що першокласникові може не
сподобатися сніданок, і тоді дитина перший раз зможе поїсти тільки, у
найкращому разі, в обід. Перекуси пиріжками, чіпсами й лимонадом, як ви
розумієте, не вихід. Дитина повинна обов'язково харчуватися не
всухом'ятку, а гарячою їжею. У неї повинні бути нормальні, збалансовані
за харчовою цінністю сніданок, обід і вечеря. Основне правило -
якнайменше жирного й солодкого, якнайбільше овочів і фруктів. В
осінньо-зимовий період не забудьте збагачувати харчовий раціон
вітамінами. Харчуватися першокласник повинен чотири-п'ять разів на день,
причому домашньою їжею. На сніданок рекомендуються каша, омлет,
сосиски, чай із молоком або какао. У добовий раціон дитини обов'язково
включайте продукти, що містять білок: м'ясо, рибу, яйця, сир,
кисломолочні продукти.
По-четверте,
нервова система ще не достатньо міцна, тому необхідно стежити, щоб
дитина обов'язково відпочивала і дотримувалася режиму дня. Молодші
школярі повинні спати 10-11 годин на добу. Добре, якщо є можливість
пообіднього відпочинку. У довгі зимові місяці нашим дітям важко дається
ранній підйом, звідси неминучими є капризи зранку, відмова від
сніданку, повільність у ранкових гігієнічних процедурах, а потім суєта й
поспіх дорогою до школи. Зранку і дитина, і мама отримують потужний
викид адреналіну, а також зіпсований настрій на першу половину дня. До
обіду ранкова незлагода забувається, щоб завтра повторитися знову. Тому
необхідно суворо дотримуватися часу відходу до сну. Це в інтересах
вашої дитини, і від цього залежить її здоров'я.
Ще однією причиною частих хвороб першокласника є так звана зміна
мікробного пейзажу. Дитина, яка тривалий час перебуває в одному і тому
самому середовищі, була адаптованою до мікроорганізмів батьків і
оточуючих. Потрапляючи до школи, у клас, вона зустрічається з величезною
новою палітрою мікробів, носіями яких є як її однокласники, так і інші
учні цієї школи. Тому немає нічого дивного в тому, що буквально в
перші дні після початку занять дитина занедужує.
Виконання домашнього завдання
У першому класі не рекомендується задавати домашнє завдання, хоча у
всіх школах його задають. Зважте на те, що максимальний рівень
працездатності має два піки - з 9 до 12 і з 16 до 18 години. Цей час і
повинен збігатися з навчальною діяльністю.
Після повернення додому першокласник, якщо він не залишається на
повний день у школі, повинен з'їсти гарячий обід і відпочити після
занять. Домашні завдання найкраще готувати в період 15-16 годин. Не
можна сідати за них відразу - дитина не встигне відпочити, а
працездатність до цього часу знижуватиметься до нуля. Не можна
переносити виконання домашнього завдання на вечір - письмо вимагає
акуратності й посидючості, тому школяр, який стомився, допускатиме
помарки й описки, та й сидітиме над завданням значно довше, ніж у денний
час, або виконуватиме його абияк, кваплячись лягти спати.
Кожні 15 хвилин потрібно змінювати позу, кожні 30 - робити маленьку
перерву, «фізкультхвилинку», можна під музику. Це не тільки зміцнює
здоров'я, але й відновлює працездатність, допомагає позбавитися
напруження й утоми.
Не можна починати готуватися «кавалерійським наскоком» - із
найскладніших предметів. Починати потрібно з нескладних і нетривалих за
часом завдань: швидке їх виконання змусить первачка переконатися у
власних силах і здатностях. Після цього потрібно переходити до
складніших, ну а в останню чергу, на спаді загальної працездатності,
зробити ще одне легеньке завдання. Тоді дитина після виконання завдань
матиме не пригнічений через велике навантаження настрій, а буде впевнена
в тому, що їй легко дається навчання. Зберегти бадьорий настрій і не
дозволити дитині «опустити руки» («Мамо, у мене нічого не виходить!») -
основне завдання батьків у першій рік навчання.
Як правильно відпочивати?
Дуже часто доводиться чути запитання про прогулянки й час,
проведений на свіжому повітрі. Не менш часто батьки говорять про те, що
дитині ніколи гуляти, або немає з ким, або ніколи батькам, або... Можна
знайти безліч причин і пояснень, але відповідь у кожному разі буде
однозначною - виключити прогулянку з режиму дня школяра не можна! Норма
прогулянки для школярів молодших класів - не менше ніж 3-3,5 години на
день.
Якщо дитина ослаблена й скаржиться на втому, їй показаний
півторагодинний денний сон у добре провітреній кімнаті. Якщо ви віддали
дитину до спортивної секції або займаєтеся з нею вдома чи у дворі
бігом, гімнастичними вправами або рухливими іграми, пам'ятайте, що
заняття спортом повинні початися не раніше, ніж через 40 хвилин після
приймання їжі. Вечеряти потрібно за 2 години до сну - це найкраща
профілактика безсоння, поганого, неспокійного сну первачків. Якщо ви
вважаєте, що активна дитина встигне зголодніти за цей час, за півгодини
до відходу до сну можна запропонувати їй склянку молока або какао з
маленькою булочкою, або трішечки фруктів.
Здоровий спосіб життя допоможе
вашій дитині і в шкільному житті, і у подальшому дорослішанні.
Дотримання декількох нескладних правил може сильно вплинути на її
подальшу долю. А відповідальними за долю дитини в цьому віці, звісно, є
її батьки. Тому саме батьки повинні насамперед організувати належним
чином життя свого першокласника.
Будьте здоровими!Як підготувати дітей до школи?
До
1 вересня, здавалося б, ще далеко. Але багато батьків уже зараз
починають готувати своє чадо до вступу в перший клас. Підкріплює таке
прагнення негласну думку про те, що чим більше знань у дитини, тим
краще. У свою чергу, школи активно підтримують це прагнення батьків.
Вони просто відмовляються брати дітей, які не вміють добре читати,
писати і рахувати.
У
той же час фахівці попереджають: для дитини важлива не стільки
ерудованість, скільки здоров'я і психологічний настрій на навчання -
дітям часто набридає «гризти граніт науки» через втому і високі вимоги.
Як же краще підійти до питання підготовки дітей до школи, і які нюанси
психології малечі потрібно при цьому враховувати?
Беремо всю відповідальність в свої руки
Психологи
кажуть, що готовність до школи - це певний соціальний, фізичний і
нервово-психологічний рівень розвитку дитини. Для того щоб першокласник
міг отримувати задоволення від навчання, він повинен бути відносно
самостійним, виразно і швидко говорити, і мати хоча б мінімальний багаж
знань.
Багато
мам скаржаться, що навіть у звичайних школах дітям висувають дуже
серйозні вимоги, і при вступі до першого класу звичайної районної СШ
доводиться здавати іспити. Хоча за законом - це самоуправство, з яким
можна і потрібно боротися. Нагадаємо: восени 2011 року парламент
заборонив перевіряти рівень знань під час прийому дітей у школи. Нардепи
тоді заявили, що тестування часто використовується шкільною
адміністрацією як привід для вимоги грошей у батьків. За словами
директора Бориспільської загальноосвітньої школи № 6 I-III ступеня
акредитації Віри Мазури, в звичайну школу хлопчиків та дівчаток мають
брати лише на основі розмови з психологом.
Певні
тести можуть проводити в гімназіях або в спеціалізованих школах. Там,
як правило, вимагають, щоб діти вміли вже трохи читати і рахувати хоча б
до десяти. «Але загальноосвітні школи ніяких тестів не проводять.
Психолог розмовляє з дитиною і задає йому нескладні питання. Наприклад,
потрібно додумати речення: «В лісі живуть ...». Такі питання допоможуть
визначити рівень логічного мислення дошкільника і його психологічний
настрій », - зазначає Мазура.
Проте
Віра Іванівна наголошує, що починати вчити малюків потрібно задовго до
школи, оскільки у них дуже «чіпка» пам'ять. Педагог рекомендує батькам
не упустити потрібний момент і починати потроху розвивати мислення і
розширювати знання свого малюка.
Мами говорять
Мама
7-річного Стаса Ірина згадує, що її син під час вступу до школи літери
вже знав, але складати їх у склади і читати слова цілком ще не вмів.
Вона сама вчила його абетці, а також рахунку до десяти. Ірина впевнена,
що не хотіла б, щоб її син перед школою відвідував спеціальні підготовчі
закладу. «А навіщо тоді школа? Що він буде там робити? Адже немає такої
норми, яка б зобов'язувала брати в школу тільки тих дітей, які вміють
добре читати і рахувати, щоб рівень розвитку дітей в класі був приблизно
однаковим », - нарікає вона.
«Ми
не відвідували дитячих клубів, де допомагають у підготовці до школи,
самі з чоловіком вчили сина читати і писати. Підготовчі заняття
запропонували нам в гімназії, в яку ми збираємося йти 1 вересня. Для нас
вони безкоштовні, так як мій син - уже в списках першокласників
2012-2013 рр.. конкретної школи », - розповідає мама 6-річного Марка
Євгенія. Разом з тим, Євгенія проти зайвих «перевантажень» для її сина,
вона побоюється, що через них йому може перестати подобатися пізнавати
нове.
І
побоювання батьків не безпідставні. Так, мама двох доньок Юлія на
власному досвіді з'ясувала, що занадто високий рівень розвитку іноді
заважає дитині в першому класі. «Моя старша до першого класу вже вміла
читати, писати, рахувати, розмовляти англійською. При вступі до школи
вона без проблем здала складні тести. Вчителі її дуже хвалили. А у
вересні мою дочку почали вчити як дитину, яка не вміє ні писати, ні
читати. Завдання були на рівні - навчитися рівно писати палички.
Звичайно, їй така наука швидко набридла », - обурюється Юлія. Вона
підкреслює, що при вступі до першого класу не потрібно гнатися за
вимогами школи, в яку ви хочете записати свою дитину. Юлія переконалася в
цьому на прикладі молодшої дочки. «Молодшу готували інакше: читати по
складах, рахувати небагато. І зараз їй цікаво в школі. Вона навчається
із задоволенням », - розповідає мама.
За допомогою до фахівця
Якщо ваше чадо йде в цьому році «перший раз у перший клас», а у вас категорично не вистачає часу на його підготовку, та й бабусі далеко, можна звернутися в дитячий клуб. Хоча деякі батьки водять своїх дітей у такі заклади з моменту, коли малюки тільки навчилися ходити.Для підготовки саме до школи клуби пропонують, як правило, стандартний "набір" занять. Це - знайомство з навколишнім світом, математика, розвиток мовлення, читання, підготовка руки до письма, англійська мова, музика, хореографія, творчість. «Всі подібні установи комерційні. Загальноосвітні школи таких послуг не надають », - каже Віра Мазура. Навчання в дитячих клубах стоїть по-різному, але, як мінімум, 300 грн в місяць за 4 заняття батькам викласти доведеться. Радує, що в дитячих клубах можна оплатити для початку лише пробне заняття, щоб оцінити реакцію свого чада, та й самому ознайомитися з методикою викладання.
Буває, що дбайливі тата і мами вирішують найняти своєму дошкільнику домашнього репетитора. За годину своїх уроків педагоги беруть від 100 грн. Якщо ж з виїздом до вас додому - від 150 грн. Тривалість індивідуального заняття, як правило, становить 45 хвилин - годину. «Побічним» ефектом такого дошкільного навчання може стати нестандартний підхід викладачів. «Буває, що батьки «перестрахувалися» і найняли малюкові вчителя, який виявився не дуже кваліфікованим, або новатором, геть відкидає стандартну програму. Після таких занять дитина приходить 1 вересня в школу і виявляється, що її потрібно перенавчати, що найгірше», - нарікає директор школи.
Психологічний аспект
Фахівці кажуть: якщо ваша дитина вміє хоч трохи читати і рахувати до десяти, їй буде легше вчитися в першому класі. Адже такі підготовлені діти вже розуміють сам процес навчання і готові сприймати нову інформацію, «утримувати» увагу. Однак знання - це не єдине, що потрібно дитині, яка йде в перший клас. Дошкільник повинен бути готовий до школи психологічно.Кваліфікований психолог, спілкуючись з малюком, може вже на першому занятті з'ясувати, чи хоче дитина йти на контакт, чи є у неї соціальна адаптованість. Психологічна готовність до школи включає в себе кілька складових. Першою фахівці називають мотиваційну готовність. Вона означає позитивне ставлення до школи і бажання вчитися, прагнення зайняти нове соціальне становище - стати школярем. Іншою складовою є розумова або пізнавальна готовність - достатній рівень розвитку мислення, пам'яті та ін пізнавальних процесів, наявність певного запасу знань і умінь. Є також вольова готовність, яка демонструє досить високий рівень розвитку довільної поведінки. Психологи також відзначають і комунікативну готовність, що вказує на здатність встановлювати відносини з однолітками, готовність до спільної діяльності і ставлення до дорослого як до вчителя.
«У більшості випадків дошкільнят готують до навчального року батьки та бабусі-дідусі. В середньому, на 30 дітей у класі, як правило, 4-5 з них не вміють ні читати, ні рахувати », - розповідає Віра Мазура. За словами директора школи, ці діти з не дуже благополучних сімей. Таким малюкам доводиться нелегко в перший рік навчання. Їм важко увійти в процес навчання, а також психологічно пристосуватися до нього. Тому іноді батькам дітей з психологічною неготовністю рекомендують почекати зі школою ще рік.
«Іноді психологічно не готові до школи діти не тільки з неблагополучних сімей. Зараз стало більше дітей з гіперактивністю та дефіцитом уваги. Така дитина, як правило, дуже розумна, про неї говорять, що вона «схоплює все на льоту». Але тримати довго увагу не може. До неї потрібен особливий підхід, коли вона йде в перший клас. Це лягає на плечі її вчителя », - розповідає директор школи. За словами Мазури, діти з дефіцитом уваги часто потребують індивідуальних занять, оскільки на уроці в класі гіперактивній дитині важко зосередитися, і вона не слухає вчителя.
Все добре в міру
Буває, що дитина без проблем пройшла свою першу в житті співбесіду. Вона готова вчитися і спілкуватися з новим колективом. Але батькам потрібно ретельно стежити за мотивацією дошкільника. «Проблемою для дитини можуть стати бажання її батьків «навантажити» своє дитя наукою з усіх сторін. У цій справі важливо не перестаратися», - каже директор школи. Адже дитина, яку батьки вирішили дуже ретельно підготувати до школи, починає сильно втомлюватися. І в результаті – втрачає всіляке бажання до навчання.«Батьки більш досвідчені, як правило, не хочуть перевантажувати своїх дітей. Один з батьків якось навіть зробив невеличкий експеримент: його дитина охоче вивчала англійську. Тато вирішив «підключити» ще й французьку. У дитини відразу ж впав інтерес до навчання, після чого експеримент швидко закінчили», - зазначає Мазура.
Психологи акцентують увагу батьків на тому, щоб вони ні в якому разі не перевантажували своїх дітей. Інакше - «пружина може лопнути»: дитина починає чинити опір процесу навчання, часто відволікатися. Іноді інтерес до навчання може зовсім пропасти. Погано, якщо це сталося вже в початкових класах, коли навчальний процес тільки почався. А от повернути мотивацію дитині, щоб вона знову «загорілася» навчанням, буде вже дуже непросто.
За словами психологів, мама і тато повинні разом з дитиною займатися і осягати ази науки. Загальне проведення часу зміцнить сімейні зв'язки і переконає малюка, що його сильно люблять і приділяють достатньо уваги. Однак батькам необхідно враховувати навантаження при навчанні свого чада. Дитина повинна хотіти вчитися, а не думати, що «нині в школі перший клас - ніби інститут».
Першокласників стає все більше
Як повідомили у Департаменті загальної середньої та дошкільної освіти міністерства, кількість першокласників в Україні щороку збільшується, починаючи з 2007-2008 рр.. У нинішньому році, згідно з прогнозами, в перший клас по всій країні підуть 430,1 тис. дітей. Це на 16 тисяч більше, ніж торік. В одній лише столиці 1 вересня за парти вперше сядуть близько 27,2 тис. малюків. Сподіваємося, що всі вони полюблять школу і будуть вчитися із задоволенням!За матеріалами for-ua.com
Кілька порад батькам першокласників
З початку навчального року привчіть дитину прокидатися раніше, щоб збирання до школи не перетворювалось у щоденні хвилювання...
- З початку навчального року привчіть дитину прокидатися раніше, щоб збирання до школи не перетворювалось у щоденні хвилювання. Вранці будіть дитину спокійно, з усмішкою та лагідним словом.
- Не підганяйте, розраховувати час - це ваш обов'язок, якщо ви цю проблему не вирішили ? провини дитини в цьому немає.
- Обов'язково привчіть дитину зранку снідати. Це важливий момент у запобіганні хвороб шлунка.
- Давайте дитині у школу бутерброд, фрукти. Вона в школі працює, витрачає багато сил і енергії.
- Привчіть дитину збирати портфель напередодні ввечері. Перевірте, чи не забула вона чого-небудь важливого. Запитайте її, чи не передавав вчитель прохань або розпоряджень батькам. Через деякий час дитина привчиться сумлінніше ставитись до своїх обов'язків і стане більш зібраною.
- Проводжаючи дитину до школи, побажайте їй успіхів, скажіть кілька лагідних слів, без застережень: „Дивись, поводь себе гарно!", „Щоб не було поганих оцінок" та таке інше. У дитини попереду - важка праця.
- Забудьте фразу „Що ти сьогодні отримав?!", а краще запитайте: „Про що нове ти сьогодні дізнався?". Зустрічайте дитину спокійно, не сипте на неї тисячу запитань, дайте їй можливість розслабитись (згадайте, як вам буває важко після напруженого дня). Коли дитина збуджена і хоче з вами чимось поділитись, не відмовляйте їй у цьому, вислухайте.
- Після закінчення занять дайте дитині відпочити. Обід ? зручний момент для цього. Школяр може розповісти про свій робочий день і у такий спосіб звільнитися від психологічного напруження.
- Якщо дитина замкнулась у собі, щось її турбує, не вимагайте пояснень, нехай заспокоїться, тоді вона все сама розкаже.
- Зауваження вчителя вислуховуйте без присутності дитини. Вислухавши, не поспішайте влаштовувати сварку. Говоріть з дитиною спокійно.
- Після школи не змушуйте дитину одразу сідати за виконання завдань, необхідно 1,5 години відпочити. Найоптимальніший час для виконання завдань - з 15 до 17 години.
- Пам'ятайте, що телевізор - ворог № 1 успішного навчання. Не потрібно вмикати його раніше, ніж усі завдання будуть виконані. Якщо дитина дивиться телевізор під час денного відпочинку, то їй буде важко зосередитись. Бажано дозволяти дивитися тільки дитячі передачі.
- На початку навчального року корисно контролювати, як дитина виконує домашні завдання. Перевіряйте, чи правильно вона зрозуміла пройдений матеріал, попросіть її прочитати вголос. У І і II чверті краще це робити щовечора, а в II півріччі контроль можна зменшити до 2-3 разів на тиждень.
- Перевіряти не значить „робити замість" ? ніколи не підказуйте дитині готових рішень. Обов'язково перевірте, щоб те, що потрібно було вивчити напам'ять, було вивчено добре: точність виконання завдань ? важлива умова успішного навчання. Потрібно також впевнитись, що дитина може застосувати набуті знання на практиці. Для цього їй треба запропонувати виконати кілька вправ.
- Не треба навантажувати дитину позашкільною діяльністю з самого початку навчального року. Спорт і заняття в гуртках, звичайно, корисні для загального розвитку, але спочатку впевніться, що у дитини вистачить сил і часу. Початок навчального року ? період стресу, і перевантаження можуть тільки нашкодити.Погода